هدف از این پایان نامه تحول مشارکت و شکل گیری سینمای ن با تحلیل محتوای فمنیستی فیلمهای ایرانی فیلم سازان زن ایرانی می باشد
دانلود پایان نامه رشته رسانه
تحول مشارکت و شکل گیری سینمای ن با تحلیل محتوای فمنیستی فیلمهای ایرانی
مقدمه:
این تحقیق بر پایه مقوله های اصلی تحقیق یعنی "مضامین فمینیستی" و "سینمای زن" در دو بخش یافته های پژوهش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در بخش نخست بر اساس مطالعه ی اسنادی(تاریخی) و مصاحبه تلاش می شود توصیفی تاریخی از تحوّل مشارکت ن ایرانی و شکل گیری سینمای ن با تأکید بر سوابق بعد از انقلاب اسلامی (1357- 1387) ارائه گردد و در بخش دوّم بر اساس تحلیل محتوای فیلم کاگردانان زن نتایج این تحقیق توصیف شود.
مسأله مشارکت ن ایرانی بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 در عرصههای مختلف اجتماعی و ی و فرهنگی و پذیرفتن مسئولیتها از مباحث مهم تلقی میشود.جایگاه و نقش زن در جامعۀ معاصر ایران نگاه های متفاوتی را در داخل و خارج کشور به خود جلب کرده و تحلیلها و تفسیرهای بسیاری را به دنبال داشته است. از جمله چگونگی حضور زن در سینما نیز از این قبیل است. تلاش گسترده ن ایرانی برای حضور و مشارکت در تمامی فعالیتهای اجتماعی و ورود به زمینه هایی که تا پیش از این غیر قابل دسترسی بوده حائز اهمیت فراوان است. پژوهشگر در این تحقیق برآن است که دیدگاه فمینیستی ن فیلم ساز ایرانی را با کمک ، بازنمایی فیلم هایی که با حضور ن در سینمای ایران به تصویر کشیده شده و بررسی مضامینی فمینیستی آنچه توسط این فیلم سازان زن به نمایش درآمده را بررسی کند.
با مطالعه ی کتب و اسناد تاریخی مرتبط با مشارکت ن ایرانی و سینمای ایران با 13 تن از صاحب نظران، کارشناسان و کاگردانان مطرح ایران به شیوه ی مصاحبه ی عمقی گفت وگو شده است، و یا تحلیل محتوا این نتیجه به دست آمده که ن فیلمساز ایرانی ، فیلم با مضامین فمینیستی می سازند، وسینمای آن ها سینمای جنسیت محور دانست، زیرا که در آن شخصیت زن به عنوان کاراکتر اصلی همه فیلمهای آن است، قهرمان فیلم "زن" وضد قهرمان "مرد" است. این فیلم ها، روایت کننده قصه های نه است. شخصیت اصلی فیلم: زن مستقل، ،شاغل با سواد به تنهای مسئولیت زندگی را بر عهده گرفته و بیشتر فعالیت های زن بیرون از خانه شکل می گیرد.
فهرست مطالب
بخش یکم: سیر تحوّل مشارکت ن ایرانی و شکل گیری سینمای ن 3
4-1-1- تحول مشارکت اجتماعی و ی ن در ایران 5
خواستهای ی واجتماعی ن بعد از انقلاب 9
4-1-2- سینمای ن در ایران 14
سینما و فمینیسم در ایران: 17
ظهور ن کارگردان در سینمای ایران 26
• تابو، محدودیت و سانسور در سینمای ن ایران : 31
4-1-3- نگاه کارگردانان زن ایرانی به مضامین ن و فمینیسم 49
بخش دوم :تحلیل محتوای فیلم ها 61
منابع 170
دستور العمل کد گذاری مضامین فمینیستی در فیلم های ن سینماگر ایرانی
Column
|
SPSS Variables
|
Description
|
1-4 |
Id |
Story Id |
شماره ردیف مطلب |
5
|
X1
|
Directors Names
|
نام زن کارگردان
|
1- پوران درخشنده |
|
|
2- رخشان بنی اعتماد |
3- تهمینه میلانی |
4- منیژه حکمت |
5- مانیا اکبری |
6-7 |
X2 |
Film |
نام فیلم های منتخب |
1- زمان از دست رفته |
2- عشق بدون مرز |
3- نرگس |
4- بانوی اردیبهشت |
5- دو زن |
6- واکنش پنجم |
7- زندان ن |
8- سه زن |
9- بیست انگشت |
10- 10+4 |
8
|
X3 |
وجود یا عدم قهرمان |
1- دارد |
2- ندارد |
9
|
X4 |
وجود یا عدم ضد قهرمان |
1- دارد |
2- ندارد |
10
|
X5 |
نوع قهرمان در فیلم |
1- زن |
2- مرد |
11
|
X6 |
نوع ضد قهرمان در فیلم |
1- زن |
2- مرد |
12
|
X7 |
موقعیت شغلی زن در فیلم
|
1- شاغل |
2- خانه دار |
13
|
X8 |
منزلت شغلی زن
|
1. ی |
2. تخصصی |
3. تجاری |
4. خلاقیت |
5. زیبایی شناسی |
6. کشاورزی |
7. یدی |
8. ارتش وخدمات |
14
|
X9 |
منزلت شغلی مرد |
1- ی |
2- تخصصی |
3- تجاری |
4- خلاقیت |
5- زیبایی شناسی |
6- کشاورزی |
7- دستی |
8- ارتش وخدمات |
|
|
|
15
|
X10 |
موقعیت تحصیلی ن در فیلم
|
1- تحصیل کرده |
2- بی سواد
|
16
|
X11 |
میزان تحصیلات زن در فیلم
|
1- دیپلم |
2- فوق دیپلم |
3- لیسانس |
4- فوق لیسانس |
5- دکتری |
17 |
X12 |
سن ن در فیلم
|
1- زیر 15سال |
2- 16 تا 30 سال |
3- 31 تا 45 سال |
4- 46 سال و بیشتر |
18
|
X13 |
پوشش ن در فیلم
|
1- چادر |
2- مانتو |
3- هر دو |
19
|
X14 |
نوع روابط زن ومرد
|
1- تفاهمی |
2- تفاوتی |
3- تعارضی
|
20
|
X15 |
شیوه ارتباط بین زن ومرد
|
1- رابطه کلامی و چهره به چهره |
2- رابطه کلامی و بدون چهره به چهره |
3- رابطه غیر کلامی و چهره به چهره |
4- فاقد ارتباط |
21
|
X16 |
نوع روابط مرد با زن از لحاظ قدرت
|
1- سلطه جو |
2- سلطه پذیر |
3- هیچکدام |
22
|
X17
|
نوع روابط زن با مرد از لحاظ قدرت
|
1- سلطه جو |
2- سلطه پذیر |
3- هیچکدام |
23
|
X18 |
رفتارهای خشونتآمیز علیه ن در فیلم |
1- دارد |
2- ندارد |
24
|
X19 |
اشکال خشونت |
1- خشونتهای فرهنگی، اقتصادی |
2- قانونی و ی |
3- خشونت فیزیکی یا بدنی |
4- خشونت روانی |
5- خشونت جنسی |
25
|
X20 |
علت خشونت علیه ن |
1- تبعیض قانونی |
2- تبعیض اجتماعی |
3- تبعیض اقتصادی |
4- تبعیض فرهنگی |
5- تبعیض ی |
26
|
X21 |
عامل خشونت |
1- خانواده:پدر، برادر،شوهر |
2- جامعه |
3- دستگاهای دولتی |
27
|
X22 |
جنسیت عامل خشونت |
1- مرد |
2- زن |
28
|
X23 |
واکنش زن به خشونت |
1- خشونت مقابل |
2- تحمل کردن |
3- گریه کردن |
4- فرار از خانه |
5- شکایت دادن |
6- کمک خواستن |
7- مراجعه به مراکز مشاوره
|
29
|
X24
|
میزان استفادة ن از محصولات فرهنگی در فیلمها |
1- کتاب |
2- رومه ومجله |
3- رادیو |
4- تلویزیون |
5- موسیقی |
6- ماهواره |
7- اینترنت |
|
|
|
30
|
X25 |
مهارتهای ن در فیلمها
|
1- رانندگی |
2- فیلمبرداری و عکاسی |
3- موسیقی |
4- ورزش |
5- کامپیوتر |
6- زبان انگلیسی |
7- گلدوزی وبافندگنی |
8- شعر سرودن وقصه خواندن |
31
|
X26 |
طبقة اجتماعی زن در فیلم |
1- فقیر
2- متوسط
|
3-ثروتمند (مرفه) |
32
|
X27 |
موضوع دیالوگهای ن در فیلم |
1- موضوعات شخصی و خانوادگی:بیان حالات شخصی فرد، ویژگیها و زندگی فردی وخانوادگی مثل زندگی شویی، بچهداری، ویژگیهای شوهر و غیره است. |
2- موضوعات اجتماعی: مربوط به کارکردن در بیرون از خانه، اشتغال و ارتباطات است. |
3- موضوعات ی: انتقاد از وضع موجود، شرکت در فعالیتهای ی، مشاجره با پلیس و غیره است. |
4- موضوعات اقتصادی: وضعیت قیمتها، گرانی، هزینة مسکن و زندگی و غیره میباشد. |
5- موضوعات علمیـآموزشی: دانشگاه، درس، سخنرانی و غیره است. |
اشتراک گذاری در تلگرام
|
درباره این سایت